2018. sze 05.

Szegecselő Rosie

írta: BME FTT
Szegecselő Rosie

A hadiipari gyárakban dolgozó amerikai nők szerepe és megítélése a II. világháború során

Japán 1941. december 7-én a Pearl Harbor elleni támadását követően az Egyesült Államok is belépett a II. világháborúba. Annak érdekében, hogy az amerikaiak akkoriban elmaradott katonai jármű- és eszközparkjaik elérje a szükséges szintet, számos gyárat alakítottak át haditermelésre. A megnövekedett termelési igény, valamint a munkás férfiak bevonulása miatt a gyárakban valahogyan pótolni kellett a hiányzó munkaerőt. A háborús helyzet azt eredményezte, hogy a nőket gyári munkásokként tömegesen vonták be a hátország termelésébe.

1_3.jpg

Hegesztő női munkások egy lőszergyárban

Azt, hogy milyenek is voltak egy gyári munkás hölgy átlagos mindennapjai, megtudhatjuk az egyik wisconsin-i bombázó gyár dolgozójának, Mable. R. Gerken-nek a korabeli naplójából. Mivel a nők többsége nem volt jártas a különböző gyárban található eszközök használatában és a szerelésben, ezért kezdésként az első két-három hétben a gyár tapasztaltabb férfi munkásai megtanították őket bizonyos fontosabb eszközök használatára (pl.: szegecselő) és a képzés végén a hölgyek is csatlakoztak a gyártó sor mellett dolgozókhoz, vagy valamelyik iroda személyzetéhez. Három különböző műszakban dolgoztak: reggeli, délutáni és az éjszakai műszakban, amelyek közül a graveyard shift, azaz az utolsó volt az, amiben például Mable is dolgozott. Ebbe a műszakba többnyire azok a nők voltak beosztva, akiknek napközben egyéb kötelességei vagy munkája nem tette volna lehetővé, hogy más műszakban dolgozzanak.

A nőket sok esetben inkább a külsőségek, mintsem a teljesítményük alapján ítélték meg, ami például megmutatkozott abban is, hogy az egyes csinosabb hölgyeket, akik rövidebb ideje voltak a gyárnál, léptették elő azok helyett, akik már hónapok óta az adott részlegen dolgoztak és több tapasztalattal rendelkeztek, viszont átlagos, középkorú nők voltak.

 veronica-lake-hair.jpg

Veronica Lake illusztrálja, hogy mi történik egy női munkás hajával, ha nem köti fel (1943)

A gyárak vezetőinek egy része a nőket inkább tehernek látta a kezdetben szükséges betanítás, valamint annak következtében, hogy szerintük elvonták a férfiak figyelmét a munkáról és emiatt például be is tiltották a rúzs viselését bizonyos gyárakban és nem engedték, hogy a férfiak szocializálódjanak a női munkásokkal. A gyárak vezetőinek egyébként külön iránymutatásokat is adtak arra vonatkozóan, hogy milyen módszerekkel tudják elérni azt, hogy a női munkások hatékonyan dolgozzanak.

Egy erre vonatkozó kiadvány a következő tanácsokat tartalmazta:

  • Válasszanak fiatal, férjezett nőket, ugyanis nekik nagyobb a felelősségérzetük és még hajlandóak a kemény munkára és a hatékony munkavégzésre.
  • A kicsit erősebb felépítésű hölgyek pontosabban és hatékonyabban végzik a munkájukat, mint karcsúbb társaik.
  • Tegyék lehetővé azt, hogy különböző feladatokat végezhessenek a női dolgozók a munkaidejük alatt, ugyanis ez a fajta változatosság javítja a kedélyüket.
  • Ügyeljenek, amikor a hölgyeket kritizálják, ugyanis érzékenyebben érinti őket ez, mint a férfi dolgozókat. Soha ne tegyen egy nőt nevetség tárgyává, ugyanis ezzel árt a moráljuknak és a hatékonyságuknak.
  • Készítsenek egy egész napos, részletes listát a női munkások által elvégzendő feladatokról, mivel így a feladatok lefoglalják őket a teljes munkanapra és így nem zavarják olyan gyakran a kérdéseikkel a feletteseiket.

2_2.jpg

Join us in a victory job propaganda poszter

 

Rosie the Riveter: a független nők szimbóluma

Annak érdekében, hogy a hiányzó munkaerőt pótolják és a társadalom további rétegeit mozgósítsák, az amerikai kormány, valamint a War Production Board olyan propaganda posztereket, hirdetéseket és kiadványokat kezdett el terjeszteni az Egyesült Államokban, amelyek elsődlegesen a célszemélyek hazafias érzéseire és oldalára hatva próbálták a különböző gyárakhoz, kormányzati szervekhez való csatlakozásra ösztönözni az amerikai állampolgárokat. A nők esetében kiemelkedő fontosságú része volt ennek a propagandának Rosie the Riveter (Szegecselő Rosie) karaktere, aki amerikai nők millióinak motiválója és megtestesítője volt, azonban akit hibásan a rossz képpel azonosítanak.

Norman Rockwell Rosie-ja

Az eredeti Rosie karakterének megalkotása Norman Rockwell nevéhez fűződik. Rockwell rajza 1943. május 23-án jelent meg először a The Saturday Evening Post c. lap címlapján. Az ihletet Rockwellnek valószínűleg a Rosie the Riveter c. dal adta, amelyből több külső jellemzőt is átvett.

Ez a Rosie sokkal erősebb és kicsit maszkulinabb kiállású lett, ölében egy szegecselő géppel, miközben a Mein Kampf egyik példánya fekszik a lába alatt, ezzel is talán utalva a náci Németország elleni harcban betöltött szerepére. Norman egy 19 éves Mary Doyle-t használta modellként. Annak érdekében, hogy a megfelelő hatást érje el a képpel, kisebb változtatásokat eszközölt a lány ábrázolásában. A képen látható egy kisebb vallási utalás is a Rosie feje felett található glória formájában, továbbá a hazafiasságot szimbolizáló amerikai zászló is.

Bár Rockwell-é volt az első Rosie, the Riveter ábrázolás, a későbbiekben a karaktert tévesen a Howard Miller-féle képpel azonosították.

5_1.jpg

Balra Norman Rockwell eredeti Rosie-ja, jobbra J. Howard Miller Rosie-karaktere

 

J. Howard Miller Rosie-ja

A napjainkban ismert, és a női egyenjogúság és függetlenség szimbólumává vált Rosie, the Riveter karakterét, ami eredetileg nem ezt a nevet viselte és nem állt semmilyen összefüggésben az eredeti Rosie-val, J. Howard Miller készítette 1942-ben a Westinghouse vállalat megbízásából. Szemben Rockwell Rosie-jával, Miller karaktere egy sokkal nőiesebb, szép és erős nő látszatát kelti, szemben Rockwell sokkal valósághűbb verziójával.

Miller karaktere a Westinghouse cég gyárain belül terjedt el inkább, míg Rockwell Rosie-ja egy olyanban jelent meg, amely akkoriban körülbelül 3 millió olvasóval rendelkezett.

Hogy lehet akkor, hogy mégsem Rockwell Rosie karaktere lett az, ami még napjainkban is ismert? A lap akkori kiadója 1944-ben visszahívott minden olyan kiadványt, melyben ez a Rosie szerepelt. Szűk négy évtizeddel később, 1982-ben újra rátaláltak Miller Rosie reprezentációjára. Ekkortól tévesen ezzel a képpel kezdték el azonosítani az emberek Rosie the Riveter karakterét, és ez vált a női jogok és függetlenség fontos megtestesítőjévé.

Az amerikai nők megítélése

A háború elején a nők és férfiak többsége a hagyományos látásmód szerinti háziasszonyi és anyai szerepben képzelte el a nőket, ami azonban a II. világháború során a munkaerőnek a nőkkel való utánpótlása miatt megváltozott. Azáltal, hogy korábban csak férfiak által végzett munkákat is elláthattak, és úgy érezhették, hogy végre nemcsak országukért, de saját függetlenségükért is harcolhattak.

4_1.jpg

Az amerikai nőket a háborús munkákra ösztönző poszterek egyike

a523d75fdfeae8bc7403e65cf27c23f0.jpg

Tankot szerelő nő a II. világháború idején

Míg a nők egy része inkább vissza kívánt térni a hagyományos nemi szerepek mentén kiépült élethez, voltak olyanok is, akik szívesen folytatták volna a munkát. Utóbbi azonban többnyire nem volt lehetséges, mert a frontról visszatérő férfiakat visszavették a régi munkahelyeikre, a nőknek pedig vissza kellett térniük a háború előtti feladataikhoz. Összességében az Egyesült Államokban a nők megítélése nem változott meg jelentősen a II. világháború hadigazdaságban betöltött kiemelkedő szerepük miatt. A háborút követően a nők és a férfiak többsége továbbra is a tradicionális nemi szerepeket tartotta kívánatosnak, és a békeidő gazdaságában megindult az ennek megfelelő visszarendeződés.

Források:

Képek forrásai:

  • https://www.bbc.com/education/guides/zpf3gk7/revision/4
  • https://flashbak.com/the-peek-a-boo-girl-gets-cut-in-1943-veronica-lake-saved-america-and-a-million-womens-hair-40276/
  • https://www.awm.gov.au/collection/ARTV00332/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Rosie_the_Riveter
  • https://www.art.com/products/p9388042440-sa-i5446595/norman-rockwell-rosie-the-riveter-may-29-1943.htm?upi=PC70F70
  • https://www.digitalcommonwealth.org/search/commonwealth:ft848t99g
  • https://hu.pinterest.com/pin/419327415274812905/?lp=true

 

Takács Krisztina az első alapszakos diplomáját az Eötvös Loránd Tudományegyetem nemzetközi tanulmányok szakán szerezte, jelenleg pedig a Budapesti Műszaki Egyetem Gazdaságtudományi Karának negyedéves hallgatója nemzetközi gazdálkodás alapszakon. Érdeklődési területei közé tartozik a II. világháború és a napóleoni háborúk hadtörténeti jelentősége, valamint a NATO és a Közel-Kelet kül- és biztonságpolitikája.

Szólj hozzá

kommunikáció gender studies társaslény II VH