2021. feb 03.

Bazinga! - felöltözve

írta: BME FTT
Bazinga! - felöltözve

Miről árulkodnak az Agymenők című sorozat jelmezei?

Az Agymenők szituációs komédiában feltűnő hét főszereplő 12 éven keresztül szórakoztatja a nézőket ugyanazokat a különc ruhadarabokat viselve. Nem hétköznapi, furcsa és állandó öltözködésük arra enged következtetni, hogy ruházatuk mélyebb jelentéssel bír, mint, hogy egyszerűen azt mondhassuk: a karakternek ez a stílusa, és kész. Ebben a blogposztban erre keresem a választ.

kozos2.jpg

Részlet az Agymenők című sorozatból

Az Agymenők című amerikai szitcom, helyzetkomikumon alapuló vígjátéksorozat, amely 2007-ben vette kezdetét és tizenkét éven át, 2019-ig szórakoztatta a nézőket. A történet fő konfliktusa, hogy két eltérő világot ütköztet. Az egyik a "kockák" világa, amelyet a fiúk – később Amyvel kiegészülve – képviselnek, a másik pedig a hétköznapi, tág világ, melyet Penny szimbolizál. A sorozatban később megjelenő Bernadette átmenetet képvisel a kettő között. A sorozat készítői és a jelmeztervezők fontosnak tartották vizuálisan is megjeleníteni a karakterek pozícióját a két világban, hiszen egy átlagosan 22 perces részekből álló, szórakoztató sorozat nem engedi, hogy csakis a történet vonalát követve ismerjük meg a karakterek jellemeit. A nézőknek kellett a szemmel jól látható támogatás, és mi lehetne jobban szembetűnő, mint a jelmez?

„Zsélyi Ferenc szerint a gardrób rejti mindazt, amivel megmutatható, hogy az adott személy milyen társadalmi és szociális közegből érkezik: utal tanult és magával hozott értékeire, érzékelteti főbb jellemvonásait, mintegy a belső személyiségjegyeit külső jegyekké lefordítva, továbbá behatárolhatja, honnan jön, hova tartozik, melyik társadalmi közösség vagy esetlegesen vallási felekezet tagja. Az identitás és a ruházat bizalmas viszonyban kapcsolódnak egymáshoz – az öltözék bemutatja, kifejezi és materiális valósággá formálja át viselője személyiségét.” (Tihanyi, 2019)

Agymenők – a sorozat

Az Agymenők című sorozat két különc lakótársról szól, akik, habár nagyszerű fizikusok és briliáns elmék, a társas szituációkat nagyon ügyetlenül kezelik. Velük szembe költözik be Penny, a színésznő és pincérlány, aki nagyot álmodva indult neki a kaliforniai életnek. Penny igyekszik rávilágítani Leonardot és Sheldont, valamint barátaikat, Howardot és Rajt, hogy a laboratóriumon és a lakáson kívül is létezik élet. Penny a kíváncsiságot, a bátorságot képviseli, a fiúk pedig a tudást és a biztonságot. E két világ találkozásából rengeteg súrlódás és félreértés, a félreértésekből pedig humoros szituációk születnek. 

A harmadik és negyedik évadban csatlakozik a történethez a neurobiológus Amy és mikrobiológus Bernadette, akik Sheldon és Howard párjai lesznek. A két lány bekapcsolódása még jobban kiélezi Penny, a szabadszellemű, laza karakter, és mindenki más közti szakadékot, amit a készítők a jellegzetes jelmezekkel is hangsúlyoznak. Ez azonban nem akadályozza meg a lányokat abban, hogy megtalálják a közös hangot, és barátok legyenek.

 

Különc karakter – különc öltözködés

A négy fizikus-mérnök fiú és Amy – annak ellenére, hogy a ruhadarabok személyre szabottan különböznek – öltözködése alapjaiban megegyezik: mindannyian rétegesen öltözködnek. Mindig két-három réteg felsőt viselnek, és lábukon is mindig végigér a ruha. Annak ellenére, hogy Pasadenában mindig csodásan süt a nap és meleg van, az Agymenők csodabogarai napjuk nagy részét a légkondicionált laborjukban vagy lakásukban töltik, így elkél a melegebb ruha. A réteges öltözködés jelentheti az "agymenők" burkolt, visszahúzódó személyiségét. Úgy vélem, hogy az ilyen típusú emberek nem tudnak megnyílni azonnal, szépen lassan vetkőzik le gátlásaikat. Ezt a jellemet jelképezi a réteges öltözködés.

Ezzel szemben Penny, aki nem burkolódzik lakása biztonságába (tudjuk, hogy eljár bulizni, többször találkozik a „normális barátaival”), az időjárásnak megfelelően, lengén és "csajosan" öltözködik. Bernadette hidat képez a két világ között. Rétegesen öltözködik – mint látni fogjuk később –, ugyanakkor virágmintás, színes ruhái hangsúlyozzák nőies mivoltát. 

A hét karaktert csoportosíthatjuk ruházatuk színei alapján, így egy kicsit más felosztást kapunk. Ha a Johannes Itten által tárgyalt színkontrasztok alapján vizsgáljuk a főszereplőket, és főként a telítettségkontrasztra fektetjük a hangsúlyt, akkor a következő két csoport fog kialakulni: Penny, Bernadette, Sheldon és Howard, akik telített, tiszta színeket hordanak mindig, valamint Leonard, Amy és Raj a másik csoportban, akik kevésbé telített, tört, fakó színekbe öltöznek. A sorozat egészét vizsgálva tisztán látszik, hogy a telített színeket hordó karakterek a dominánsak, és akaratukat mindig ráerőltetik a tört színeket hordó karakterekre. Például: amikor Penny és Amy közösen szerveznek programot, mindig az lesz, amit Penny szeretne; Sheldon és Amy kapcsolata csak akkor lép előre, ha Sheldon úgy akarja; Leonard igyekszik mindig Penny kedvére tenni, különben a lány megsértődik. Ebből látszik, hogy nem csak a ruhadarabok, de színük is kommunikál valami fontosat.

A következő néhány részben röviden tárgyalom a karakterek jelmezeinek sajátosságait, valamint, hogy konkrétan milyen hatással van az egyedülálló ruházat a karakter jellemére.

 

1. Sheldon

A sorozat fő csodabogarát, Sheldont mindig egy egyszínű, élénk pólóban látjuk, amelynek közepén egy képregény-logó vagy tudományos ábra található. A póló alatt mindig van egy hosszú ujjú felső, általában szürke vagy világosbarna, hogy a felső pólóval ne olvadjon össze, melynek színe pont olyan domináns, mint maga a karakter. A felsők színe nem véletlenszerűen van kiválasztva: színasszociációk szolgálnak alapjául. Ezt a feltételezést a sorozat jelmeztervezője nem támasztotta alá, mindazonáltal a sorozatrészek igazolják. Sheldon piros felsőt hord, ha mások felbosszantják, kéket, ha remél vagy vágyik valamire, zöldet, ha boldog és kiegyensúlyozott, és sárga színűt, ha tart valamitől. A nyugati kultúrában ezeket a színeket a következő érzelmekkel párosítjuk: piros – harag, düh; kék – hit, béke; zöld – nyugalom, biztonság; sárga – félelem, aggály. A színasszociációk ezen kívül megjelennek Sheldon egyik kedves képregényében, a Zöld Lámpásban is. Ezzel is magyarázható, hogy Sheldon mindig a hangulatának megfelelő, azt világosan tükröző felsőt vesz fel. Például: amikor egy madár berepült a lakásába, és nagyon megijedt, sárga póló volt rajta; amikor összeveszett Howarddal, napokig piros színű felsőben járt. 

sheldon2.jpg

Sheldon Cooper

Sheldon mindig ugyanabban a jól bevált cipőben van, nadrágjai egyszerű szabásúak, felső öltözete is Sheldon tisztán gondolkodását jelképezi. Egyenesség, semmi minta, csak egy egyszerű logó. Az öltözék azért passzol a karakterhez, mert ugyanazt az ésszerű logikát jelképezi, amelyet Sheldon legnagyobb erényének tart.

 

2. Raj

Számomra Raj gardróbja a legmeglepőbb. Mintás inget hord, kötött mellénnyel, retró cipzáras pulóvert és túranadrágot. Ebből arra következtethetnénk, hogy ezt a szegény fiút még az anyja öltözteti, és fél, hogy fia megfázik, ezért a négy réteg. Pedig nem. Raj gardróbja nem ezzel magyarázható, a fiú ugyanis hatalmas divatrajongó, karaktere enyhén metroszexuális: tanácsokat ad a lányoknak, hogy mi áll jól nekik, elmondása szerint gyakran jár szépségápolási kezelésekre, és Pennyvel megy vásárolni. Úgy vélem, hogy az ő ruhatára ezért nem támasztja alá eléggé a karakter jellemét.

raj.jpg

Raj Koothrappali

Én úgy gondolom, hogy Raj abban a hitben él, hogy ruházata segíti előhozni kisfiús sármját, hogy barátnője legyen végre. Elméletemet arra alapozom, hogy Raj két dolgot mondogat mindig a sorozat folyamán: azt, hogy mikor lesz már barátnője, és hogy még mindig nem ismeri ki magát az amerikaiakon. Réteges öltözködése pedig azzal a mélyen gyökerező pszichológiai problémájával magyarázható, hogy Raj a hatodik évadig képtelen alkohol nélkül megszólalni egy lány társaságában. Karaktere épp olyan problémás, mint amilyenről gardróbja árulkodik.

 

3. Howard

A négy eredeti agymenő közül Howard az egyetlen, akire azt mondhatjuk, hogy valóban érdekli, mit vesz fel. Persze nem maga miatt, hanem a lányok miatt, ugyanis Howard örökösen csak barátnőt akar szerezni (míg nem találkozott Bernadette-tel, de stílusa utána sem változott, ezért a két életszakasz vizsgálatom szempontjából lényegtelen). Terve ott csúszik mindig félre, hogy harsány garbó–kockás ing–feltűnő övcsat kombinációja csak szerinte divatos, a nők szerint abszolút nem, és ezért mindig hoppon maradt. Howardot elsősorban nem a ruha funkciója érdekli, hanem a hatása. Ezért is láthatjuk mindig feszülős nadrágban.

howard.jpg

Howard Wolowitz

Állandó ruházata a következőket mondja a karakterről: a garbó egy abszolút férfiatlan, zárkózott, gyermeki énre utal; élénk színekben pompázó kockás inge harsány jellemet jelenít meg; feltűnő övcsatjai és ezek gyűjteménye pedig képregény- és videójáték-mániát tükröznek. A tény, hogy Howard az édesanyjával él, minden nőre rámászik, és mindig viccelődik, valamint, hogy ideje nagy részét a képregényboltban tölti, azt jelenti, hogy a karakter jelmezei tökéletes másolatai Howard jellemének.

 

4. Leonard

Leonard a 12 év alatt többször is megjegyzi, hogy milyen hányattatott gyerekkora volt rideg édesanyja és az iskolában szekálódó osztálytársak mellett. Ebből kiindulva, a legjobb választás volt karakterének a kapucnis pulóver és dzseki-kombináció, hiszen ez nem mutat sokat, nem fedi fel azonnal igazi énjét – egy védelmező szerepet tölt be. Seszínű kabátja segíti, hogy beleolvadjon a környezetébe, és a bántalmazó társai ne vegyék észre, a kapucni pedig jól jön, amikor édesanyja, az elismert pszichológus újabb kísérletet végezne rajta. Habár Leonard elárulja az egyik epizódban, hogy csak funkcionális okokból, azért hord kabátot, mert Sheldon kezeli a termosztátot, és ezért mindig fázik, ez csak egy felszínes kifogás, hiszen bárhol máshol levehetné. Nem, a kabát azt jelenti, hogy a karakter szégyenlős, szeret mások mögé elrejtőzni, mások árnyékában élni, mindenki kedvére tenni. Ezt jelenti a rétegekbe rejtőzés. És Leonard pontosan ilyen: igyekszik mindig édesanyjának és Pennynek megfelelni, Sheldon kedvére tenni, sosincs határozott véleménye. Jelleme pontosan kiegészíti Sheldon domináns karakterét, ezért működik a barátságuk.

leonard.jpg

Leonard Hofstadter

5. Amy

Amy karaktere a harmadik évad végén jelenik meg, és első ránézésre tudjuk, hogy ő Sheldon női megfelelője. Amy nagyon konzervatív, hosszú, minimum térd alá érő szoknyát visel, sötét színű harisnyával. Felsőnek mindig három réteget: egy alsóruházatot, egy blúzt és egy kardigánt. Az öltözködése megmutatja, hogy Amy nem szeret a figyelem központjában lenni, kerüli a felhívó színeket, inkább sötét, fakó, ősz színeket kedveli. Ez egy olyan személyiségre utal, aki nagyon szigorú és konzervatív körülmények között nőtt fel, és barátai nem nagyon voltak, különben eljárt volna otthonról, és nyitott volna a külvilág felé. Amy édesanyja nagyon szigorú és védelmező, nem engedte sehova, így magányos karakteréhez jól illik a réteges, sötét öltözék.
amy.jpeg

Amy Farrah Fowler

6. Penny

Penny karaktere szöges ellentéte az eddig ismertetett szereplőknek, ha az értékrendjüket és világszemléletüket figyeljük. Mary T. Quigley az Entertainment Weekly-nek adott interjújában elmondja, hogy Penny a nőiességet, a szexualitást szimbolizálja, és ennek megfelelően igyekezett öltöztetni a karaktert. Ő az egyetlen állandó szereplője a sorozatnak, aki a pasadenai időjárásnak megfelelően öltözködik. Miniszoknyát, szoknyát, lenge blúzt vagy ujjatlant hord; nem fél megmutatni alakját; lábait nem rejti hosszú szoknya; bátran visel élénk, gyakran meleg színeket. Penny ruházata már az első epizódban elárulja, hogy a lány szeret szórakozni, és nem esik nehezére férfiakkal ismerkedni. A sorozat előrehaladtával ez bebizonyosodik: Sheldon sokszor felrója neki, hogy túl sok férfit csábít el, Penny azonban büszkén vállalja, hogy némely ruhájával nem csak ajándék italokat zsebelt be, de közúti bírságot is megúszott már. A könnyed erkölcsökhöz, könnyed ruházat párosul, amely az első öt évadon keresztül nem is változik. 

penny1.jpgpenny2.jpg

Penny ruházata a sorozat elején és később mint, Penny Hofstadter

A karakter fejlődése azonban gardróbváltozással párosul, így amikor Penny beleszeretett Leonardba és felhagyott a párkereséssel, ez ruházatán is meglátszott. A nőiesség megmaradt – csinos blúzok, virágminták, élénk színek –, de idomait már nem emelte ki feszülős miniruhákkal, és az ujjatlan toppok is hanyagolva lettek. Pennynek mindig is a ruha formája és nem funkciója lesz az elsődleges. A jelmeztervező stáb nagyszerűen idomult a cselekményhez, és a szabaderkölcsű lány nővé érését vizuálisan megjelenítve követték Penny életét.

 

7. Bernadette

Bernadette egyszerre sikeres tudós és csinos nő. Nem fél hangsúlyozni nőies vonalát, melynek oka az lehet, hogy képtelen levetkőzni frusztrációját, hogy mindenki gyereknek nézi. Pont ezért, azzal kompenzál, hogy kardigánjaival kiemeli kebleit, és ennek alátámasztására visel mindig magassarkú cipőt is, amely egyszerre komoly felnőtt nő benyomását kelti és néhány centivel magasabbnak tűnik tőle. Ahogy ő az átkötő a kocka- és valódi világ között, ruhatára egyszerre praktikus és divatos, figyel a ruházat funkciójára és formájára is.

bernadette.jpg

Bernadette Rostenkowski

A karakter igazán komplex: valójában rendkívül keménykezű, szeret irányítani, és nem bánja, ha félnek tőle. Nem csak munkahelyén, de a barátaival, férjével is szeret manipulatívan viselkedni. Ezt azonban nem tudjuk meg azonnal róla. Megjelenése után sokáig egy ártatlan, cuki kislány benyomását kelti. Valójában: minket, nézőket is pontosan úgy manipulál, mint a többi karaktert – könyörtelenül becsap bennünket. Átverésének leghatékonyabb eszköze pedig ruházkodása. 

Állandóság – merítés a rajzfilmek és képregények világából

A sorozat a jelmezek tekintetében új szintre emelte a szitkomok világát, ugyanis semelyik másik helyzetkomikumon alapuló sorozatban nincs a szereplőknek ennyire különc és állandó stílusa. Adja magát, hogy ha a karakter eltér a megszokottól, akkor az öltözködése is el fog térni, hiszen a jelmeznek összhangban kell lennie a karakter személyiségével. Ezt az öltözködésbeli állandóságot azonban nehezebb megmagyarázni: véleményem szerint egy sokkal összetettebb eredete van. Három teóriával, a komfortérzet megtartásával, a rajzfilmsorozatokból, valamint a képregényekből való merítkezéssel igyekszem magyarázni, hogy az Agymenők miért viselnek minden nap ugyanolyan ruhát.

Egyrészről, a sorozat karakterei – Penny kivételével, akinek ruházkodására nem illenek ezek a magyarázatok – mind racionális tudósok, világuk beszűkült a munkahelyük és lakásuk közé. Szeretik magukat biztonságban érezni, amelyhez szükségük van egy biztonságos környezetre. Ennek megteremtéséhez állandóságra, ismétlődésre van szükségük. A biztonságos környezet azonban mit sem ér, ha nem érzik jól magukat a bőrükben. A karaktereknek van egy jól bevált, megszokott stílusuk, ugyanolyan ruhadarabok, amikben komfortosan érzik magukat. Azoknak az egyéneknek, akiknek egész életük a megszokottságra, napi rutinokra épül, fontos, hogy minden nap ugyanolyan vagy ugyanazokat a ruhadarabokat vegyék fel. 

Lehetséges azonban az is, hogy neurotikus mivoltukból adódóan nem akarnak minden reggel a szekrény előtt állva azon gondolkodni, mit is vegyenek fel. Ezért ugyanolyan darabokból áll gardróbjuk, így tudnak más, fontosabb dolgokra koncentrálni.

Másrészről, úgy gondolom, hogy az Agymenők készítői a rajzfilmek világából is merítkeztek. Gondoljunk csak minden idők legkedvesebb rejtélymegoldó csapatára, a Scooby-Doo című mesére. A karaktereknek nem csak a ruhadarabjaik egyeztek minden részben, de a színük is állandó volt. Ikonikussá vált Vilma narancssárga pulóver-szoknya kombinációja, Diána lila, stílusos szettje. 

rejtelyrt.jpg

A Rejtély Rt. tagjai a Scooby-Doo és (sz)társai című rajzfilmsorozatból

Harmadrészt, az Agymenők csodabogarainak különleges öltözéke magyarázható a szereplők által oly nagyra becsült és imádott képregényekkel is. Egy világban, ahol folyamatos bántás és szekírozás vette őket körül (gyerekkorukban bántotta őket a többi gyerek), a képregények szuperhősei voltak az ő megmentőik, a képregények világába menekültek. Ez a világ természetesen nem választható el élesen a rajzfilmek világától, mégsem egyezik azzal teljesen. A vizuális megjelenítés hasonlít, akár egyezhet is, a célközönség, az alkotás célja azonban merőben más: míg egy rajzfilmsorozat főként gyermek-lelkűeknek szánt, szórakoztatás céljából, addig a képregények a társadalom egy konkrét rétegét, a „kockaként” emlegetett csodabogarakat célozzák meg, azért, hogy a fakó, bántó világból, egy pillanat alatt egy hősökkel teli világba menekülhessenek.

kepregeny.jpg

Pop-art: Superman, Batman és Zöld Lámpás

A karakterek állandósult jelmeze nem csak a karakter jellemábrázolását segíti, de magára a sorozatra is hatással van. Az állandósult ruhák és karakterek a sorozat atmoszféráját rendkívül barátságossá teszik. Az ismerősség miatt, az ember szívesen ül le a televízió elé, sőt, alig várja, hogy ismét kedvenc sorozatát nézhesse. Az Agymenők szereplőinek sosem változó, karakteres tulajdonságai adnak egy nagyon erős biztonságérzetet a nézők számára. Ezt azt eredményezi, hogy a néző, legyen akárhol is, otthon fogja magát érezni, amikor kedvenc sorozatát nézi. Az ismerős arcok, ismerős jelmezek ugyanazt a nyugalmat árasztják magukból 12 évadon keresztül, amelyet a rajongók az elején megszerettek.

 

Források:

  • Itten, J. 1997. A színek művészete. Göncöl Kiadó
  • Földvári M. A szín pszichológiai szerepe a kommunikációban. Elérhető az interneten: http://www.szinkommunikacio.hu/231_04_lista.htm
  • Looper Staff. 2018. Hidden things you missed In The Big Bang Theory. Looper. Elérhető az interneten: https://www.looper.com/7496/hidden-things-missed-big-bang-theory/?utm_campaign=clip
  • Quigley, M. T. 2012. 'Big Bang Theory' behind the scenes: Dressing Penny, Amy and Bernadette – VIDEO. Entertainment Weekly, 2012. 11 29. Elérhető az interneten: https://ew.com/article/2012/11/29/big-bang-theory-behind-the-scenes-dressing-penny-amy-and-bernadette-video/
  • Tihanyi I. R. 2019. Felöltöztetett mozgókép. Doktori Disszertáció Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskola 
  • Zsélyi F. 2009. Celluloid Closeting - a néző, a nézett és a látott. Appertúra. Elérhető az interneten:http://www.apertura.hu/2009/tel/zselyi (Idézi Tihanyi I. R. 2019, Felöltöztetett mozgókép. Doktori Disszertáció Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskola)

Képek forrása:

Homlok Anna a BME GTK másodéves Kommunikáció és Médiatudomány szakos hallgatója. Az írás  alapja a Vizuális kommunikáció című tantárgy keretein belül készült vizsgadolgozat.

Szólj hozzá

kommunikáció pszichológia szumma filmek sorozatok